Er Jordbær Sunt? 9 Gode Grunner Til At Du Bør Hive Innpå MER Jordbær!

0
er-jordbær-sunt

Mmmmmm, jordbær er digg…

Enig?

Nyplukkede, en korg fra butikken eller frosne fra frysedisken. Det spiller ingen rolle, godt er det uansett!

Men vet du hva?

I tillegg til å smake himmelsk er jordbær også fullstappet med næring som gjør underverker for helsen din!

Sjekk ut disse 10 positive helseeffektene jordbær har på kroppen. Tenk at noe så godt kan være så sunt???

Spis Mer Jordbær!

Om du av en eller annen merkelig grunn ikke liker jordbær, skjerp deg! Ikke bare er de saftige, sommerlig og nydelige, – jordbær er også fullstappet med stoffer som er gull for kroppen din! Næringsrike og rik på antioksidanter (som C-vitamin), har disse røde delikatessene en lang rekke helsegunstige egenskaper.

Noen av helseeffektene vil til og med helt sikkert overraske deg (mindre rynker? Ja takk!)!

Klar?

Ok, da setter vi i gang!

Jordbær Styrker Immunforsvaret

Jordbær er en fantastisk kilde til C-vitamin.

De fleste pattedyr har evnen til å produsere C-vitaminer naturlig. Dette har dog ikke vi mennesker. Det er derfor svært viktig at du får i deg tilstrekkelig med C-vitaminer i følge med kosten din.

En servering med jordbær (100g) inneholder 58,8mg C-vitamin, ca halvparten av ditt dagsbehov. Kaster du en dobbel porsjon i gapet har du plutselig dekket hele dagsbehovet ditt i ett deilig måltid!

C-vitamin er en veldokumentert immunforsvarsbooster, så vel som en kraftig atioksidant. En studie fra 2010 utført ved velrennomerte UCLA fastslo at antioksidantkraften i jordbær blir “biotilgjengelig” eller “klar for opptak i blodet” allerede etter å ha spist frukten (ja, det er en frukt!) i et par uker.

Hva med en deilig jordbærsmoothie?

Jordbær Er Bra For Synet

Antioksidantenes egenskaper i jordbærene kan også ha en forebyggende effekt mot grå stær (katarakt), – en sykdom der linsen i øyet mister sin klarhet.

Øynene våre trenger vitamin C for å beskytte dem fra frie radikaler fra solens ødeleggende UV stråling, -som på sikt kan ødelegge proteinene i øyets linse. C-vitamin spiller også en viktig rolle for å styrke øyets hornhinne og netthinne.

For damer over 65år kan store doser C-vitamin gi økt risiko for grå stær, men forskere ved Karolinska Institutet i Stockholm har kommet frem til at denne risikoen gjelder vitaminer inntatt i forbindelse med kosttilskudd, ikke fra frukt og grønnsaker.

Jordbær Kan Virke Forebyggende Mot Kreft

C-vitamin er faktisk en antioksidant som kan virke forebyggende mot kreft. Dette da et sterkt og robust immunforsvar er kroppens beste og mest effektive forsvarsmekanisme mot sykdom.

En fytokjemikalie kalt ellaginsyre, som også finnes i jordbær, er en annen kreftforebyggende jordbæringrediens. Ellaginsyre har vist seg å ha en anti-kreft egenskap da den hemmer veksten av kreftceller.

FORSKNING:

det er stor sannsynlighet for at antioksidanten ellaginsyre kan bremse, og i beste fall forhindre utviklingen av kreft.

Kilde: kreftkamp.no – Forskere tror multer kan kurere kreft

Jordbær inneholder også antioksidantene lutein og zeathancins. Disse antioksidantene er “ryddegutter” som fjerner frie radikaler og nøytraliserer deres potensielt negative effekt på dine celler.

Jordbær, Din Partner i Kampen Mot Rynker

C-vitaminets kraft har også en viktig rolle i produksjonen av collagen, – et stoff som hjelper til med å bevare hudens elastisitet og motstandsdyktighet.

Siden vi mister collagen etterhvert som vi blir eldre, vil inntak av mat med høyt C-vitamininnhold hjelpe deg med å bevare en ung, elastisk og vakker hud .

Men hold fast!

C-vitamin er ikke den eneste rynkebekjempende ingrediensen som naturlig finnes i jordbær. Vitenskapsmenn ved Hallym Universitetet i Korea konkluderte med at ellaginsyre synlig motvirket collagentap og inflammasjon (betennelse), – to av hovedgrunnene til utviklingen av rynker i mennesklige hudceller etter eksponering for skadelige UV-B stråler.

Jordbær Holder Kolesterolet i Sjakk!

Hjertesykdom er den største kvinnedreperen, punktum. Heldigvis inneholder også jordbær litt snacks som gjør underverker for hjertet.

Ellaginsyre og flavonoider- eller phytokjemikalier kan bringe en antioksidanteffekt som kan ha positiv virkning for hjertets helse på flere måter:

– Mindre oksidasjon av LDL-kolesterolet, noe som indikerer at LDL-kolesterolet blir mindre skadelig. Oksiderte LDL-partikler er mer tilbøyelige for å avleires som fettplakk på innsiden av blodårene.

– Antiinflammatorisk effekt som er gunstig for et sunt hjerte.

Det er gjort studier som underbygger jordbærets positive effekt på kolesterolnivået i blodårene og hjertets generelle helse. Så om du ønsker at pumpen skal holde koken, er det ingen dum ide’ å spise et krus med jordbær til dessert fra tid til annen.

FAKTA:

En nyere og større studie viste dessuten at kvinner som fikk i seg mest antocyaner i kostholdet – pigmenter i frukt og bær, som blåbær og jordbær er de største kildene til – hadde omtrent 30 prosent lavere sjanse for å få hjerteinfarkt i løpet av de 18 neste årene.

Kilde: LHL.noMange gode grunner til å elske jordbær

Jordbær Rreduserer Inflammasjon

Antioksidantene og phytokjemikaliene som finnes i jordbær kan også hjelpe med å redusere betennelser i ledd og videre bekjempe blandt annet gikt.

En studie utført ved Harvard School Of Public Health viser at kvinner som spiser 16 eller mer jordbær per uke har en 14% mindre risiko for forhøyede verdier av C-reaktivt protein (CRP), – en indikasjon på inflammasjon i kroppen.

Jordbær Hjelper Med å Regulerer Blodtrykket

Kalium er et annet næringsstoff med god virkning på blodpumpen, og med 153mg per 100g er jordbær å betrakte som en “middels kilde” for dette stoffet.

Kalium kan hjelpe med å regulere blodtrykket og kan også ha en senkende effekt på høyt blodtrykk ved å virke som en buffer mot de negative effektene til natrium (salt).

Med sin reduserende effekt på LDL, inflammasjon og høyt blodtrykk, kan jordbær krone seg med titten som en av de mest hjertevennlige fruktene som finnes!

Jordbær Er Full Av Fiber

Fiber er en nødvendighet for en sunn fordøyelse, og jordbær inneholder ca 2g pr 100g.

Problemer som kan oppstå ved mangel på fiber inkluderer forstoppelse og divertikulitt, -en betennelse i tarmen som rammer omtrent 50% av personer over 60 år.

FAKTA:

Fiberrik kost er godt for mye. Det kan motvirke forstoppelse, redusere risikoen for tarmkreft, kan senke kolesterolet, OG gi bedre kontroll over blodsukkeret.

Kilde: NHI.no – Fiber i kosten

Fiber kan også hjelpe i kampen mot type2 diabetes. Dette da fiber hjelper med å forsinke absorbasjonen av glukose (sukker) i blodet. Som et resultat kan voksne med diabetes med god samvittighet inkludere litt deilige, søte jordbær i sitt kosthold.

Jordbær Hjelper Deg Med å Holde Vekten

Å ivareta en sunn vekt er en av dine beste forsvar mot type 2 diabetes og hjertesykdom, og ikke minst er det bra for ditt generelle velvær.

Jordbær er naturlig lav på kalorier (ca 32,5kCal per 100g), fettfri og har lavt salt og sukkerinnhold.

Du kan faktisk trykke i deg 300g jordbær og allikevel ende opp på et kaloriinntak på under 100kCal!

Her snakker vi dessert med god samvittighet…

Avslutningsvis – Spis Mer Jordbær!

Var det noen overraskelser her?

Du kan ihvertfall trygt regne jordbær som en superfrukt.

Om du ser på rekken med helsegunstige effekter disse små røde delikatessene har på kroppen din bør du med god grunn inkludere en porsjon eller to i din ukentlige måltidsplan.

Hva med en deilig smoothie til dessert i setedet for is? Eller hva med å blande et par jordbær inn i havregrøten?

Mulighetene er mange, like som jordbærets helsefremmende effekter!

Les også:

DEL

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR